بررسی سند « روایت پیشرفت» در نشست شورای مدیران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش

به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی«سند روایت پیشرفت» با حضور مسئول ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش وپرورش در شورای مدیران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ابتدای این جلسه با تبریک ایام خجسته دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: تقارن این جلسه با دهه مبارک فجر، مأموریت مهم روایت درست تاریخ را خاطر نشان می‌سازد.

امانی اظهار داشت: بحث روایت پیشرفت از سه منظر می تواند مورد توجه قرار گیرد: الف) روایت پیشرفت پیرامون همه فضاهای کشور در آموزش وپرورش ب) روایت پیشرفت آموزش وپرورش برای سایر فضاها و دستگاه‌های کشور. ج) روایت پیشرفت  برای طیف مخالف: باید از منظر نسل امروز، سوالات پرتکرار را احصاء و پاسخ‌های آن را آماده کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع روایت پیشرفت تاکید کرد: لازمه این رخداد، مخاطب شناسی و طبقه بندی طیف‌های مختلف است و راوی خود سرشار از دانستگی باشد.

در ادامه فرشته حشمتیان مسئول ستاد روایت پیشرفت وزارت آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش سرچشمه اقدامات موثر و پیشرفت‌هاست و جایگاه مهمی دارد. تاکنون کارهای زیادی به انجام رسیده است اما روایت دستاوردها مقبول نیست.

وی افزود: فلسفه این پروژه براساس مطالبه مقام معظم رهبری(مدظلله العالی) مبنی بر ایجاد امید و اعتمادسازی بین مردم است و در این مسیر آموزش و پرورش در روایت پیشرفت‌ها باید قوی و پیشرو باشد. سند روایت پیشرفت در سال1401 نگاشته و در سال 1402 ابلاغ شد که ریشه در جهاد تبیین داشته و روایت‌گری در دل آن است.

حشمتیان اظهار داشت: روایت پیشرفت شامل سه بعد است. الف) رویدادها: که درقالب نمایشگاه‌های دائمی و سیار و ... نمای پیشرفت را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد. ب) راهیان پیشرفت: که با انجام بازدیدهای میدانی دانش‌آموزان به مشاهده مراتب پیشرفت درحوزه‌های مختلف می‌پردازند. ج) گفتمان سازی که به جریان‌سازی منجر می‌شود. تشکیل هیئت اندیشه‌ورز متشکل از پیشکسوان وجوانان مدنظر می‌باشد.

مسئول ستاد روایت پیشرفت با تاکید بر اینکه این سند جلوه گاه پیشرفت است گفت: پیشنهاد اصلی راه‌اندازی « خانه گفتگوی معلم» با هدف روشنگری است. در این راستا رویکرد « جوان‌باوری، مدیر پروری» موثر است و ضرورت آموزش راویان پیشرفت را دو چندان می‌کند. نکته مهم آن است که این فرایند کاملا جهادی است و جهت‌گیری اداری ندارد..

حشمتیان اظهار داشت: در روایت پیشرفت مثلث « محتوای موثر»، « نیروی انسانی کارآمد» و « فضا وتجهیزات مطلوب و بکارگیری عقلانیت» در جریان فکری و سیاسی و بسیار موثر است. روایت پیشرفت باید با سرعت و دقت  پیگیری شود.

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه راحله محمدی رابط طرح روایت پیشرفت در دبیرخانه شورای عالی و آموزش گفت: فلسفه وجودی طرح روایت پیشرفت تبدیل ایده به گفتمان است. راه اندازی گفتمان « یافته‌ها و داشته‌ها» . این ایده با نشاط و خلاق است چون به داشته‌ها فکر می‌کند و نیروی محرکه آن «امید» است.

محمدی تاکید کرد: رویکرد شورای عالی در مواجهه با رویداد روایت پیشرفت، مفاهمه و استقبال است تا از بسترتمهید شده برای تبیین اصالت و اتقان ماهیتی خود و نمایاندن دستاوردها، بهره‌مند باشد.

در ادامه این جلسه مدیران دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش نقطه نظرات خود را درباره این طرح و نحوه اجرای آن بیان کردند.